تفاوت کولپوسکوپی با تست پاپ اسمیر

کولپوسکوپی و تست پاپ اسمیر چه تفاوتی دارند؟

تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی هر دو روش‌های تشخیصی برای بررسی برخی از مشکلات ناحیه‌ی تناسلی خانم‌ها هستند، با این وجود تفاوت‌ هایی بین این دو روش وجود دارد. این تفاوت‌ ها در نحوه‌ی انجام آزمایش، میزان دقت، زمان انجام و سایر مواردی است که در ادامه‌ی این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.

آیا تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی با هم فرق دارند؟

با اینکه تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی هر دو روش‌های تشخیصی برای ارزیابی دهانه‌ی رحم هستند اما تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند.

تست پاپ اسمیر معمولاُ همزمان با معاینات لگن انجام می‌شود. پاپ اسمیر یک آزمایش سریع و ساده است، در طی این آزمایش یک نمونه از سلول‌های دهانه‌ی رحم برداشته می‌شود تا برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده شود.

کولپوسکوپی روشی است که با استفاده از یک میکروسکوپ نوری ویژه به نام کولپوسکوپ انجام می‌شود. این میکروسکوپ با قابلیت بزرگنمایی که دارد قادر است هرگونه ناهنجاری که در دهانه‌ی رحم و یا واژن وجود دارد را شناسایی نماید. در برخی موارد ممکن است از بافت‌های مشکوک نمونه‌هایی برای بررسی دقیق‌تر در آزمایشگاه تهیه شود.

تفاوت‌ های کولپوسکوپی و تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر آزمایشی است که برای بررسی سرطان دهانه‌ی به خانم‌های بالای ۲۰ سال پیشنهاد می‌شود. در واقع پاپ اسمیر یک آزمایش غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه‌ی رحم است اما کولپوسکوپی یک آزمایش تشخیصی است که  معمولاُ بعد از نتایج مشکوک پاپ اسمیر پیشنهاد می‌شود و هدف آن تائید و یا رد بیماری‌هایی مانند سرطان دهانه رحم، زگیل تناسلی و یا پولیپ رحم است.

در برخی موارد ممکن است کولپوسکوپی برای بررسی خونریزی‌های غیرطبیعی واژن و یا سایر علائم غیرطبیعی پیشنهاد شود.

برای انجام کولپوسکوپی ابتدا بیمار روی تخت معاینه دراز می‌کشد، پس از اینکه دیواره‌های واژن توسط اسپکولوم باز شد، دیواره‌ی واژن و دهانه‌ی رحم توسط کولپوسکوپ معاینه می‌شود. در صورتی که هرگونه ناهنجاری مشکوکی دیده شود، نمونه‌هایی از بافت سلولی مشکوک تهیه می‌شود.

کل این فرآیند ممکن است حدود ۴ دقیقه طول بکشد. مراحل انجام کولپوسکوپی بدون درد است، هنگام نمونه برداری ممکن است سوزش خفیفی را حس کنید.

برای انجام تست پاپ اسمیر نیز باید روی تخت معاینه دراز بکشید، پس از اینکه دیواره‌های واژن توسط اسپکولوم باز شد، به وسیله‌ی ابزار مخصوص نمونه‌هایی از دهانه‌ی رحم تهیه می‌شود و برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

تست پاپ اسمیر دقت ۱۰۰ درصد ندارد به همین دلیل در صورتی که نتایج مشکوک در نمونه‌های تهیه شده یافت شود توصیه می‌شود که کولپوسکوپی انجام شود.

برای انجام کولپوسکوپی علاوه بر اینکه از میکروسکوپ نوری بسیار قوی برای بررسی دیواره‌ی واژن و دهانه‌ی رحم استفاده می‌شود، نمونه‌ها دقیقا از قسمت‌هایی که بافت مشکوک وجود دارد تهیه می‌شود.

در واقع نمونه‌هایی که برای تست پاپ اسمیر تهیه می‌شود به صورت تصادفی از قسمت‌های مختلف دهانه‌ی رحم تهیه می‌شود اما نمونه‌هایی که هنگام کولپوسکوپی تهیه می‌شود بعد از بررسی‌های دقیق توسط دستگاه کولپوسکوپ، فقط از بافت و یا ضایعه‌ی مشکوک تهیه می‌شود. بنابراین دقت کولپوسکوپی از آزمایش پاپ اسمیر بسیار بیشتر است.

میزان دقت هر کدام از این آزمایش‌های با توجه به تجربه‌ی پزشک، دستگاه و ابزارهای مورد استفاده و همچنین رعایت دستورالعمل‌های پیش از آزمایش ممکن است تغییر نماید.

تست پاپ اسمیر از ۲۰ سالگی شروع می‌شود و در فواصل زمانی سه الی پنج ساله باید تکرار شود. در صورتی که همراه با آزمایش HPV باشد در فاصله‌ی زمانی پنج ساله تکرار می‌شود، در غیر این صورت تکرار آن در فاصله‌ی زمانی سه ساله پیشنهاد می‌شود.

در صورتی که نتایج آزمایش پاپ اسمیر مشکوک باشد ممکن است توصیه شود آزمایش بعدی در فاصله‌ی زمانی کوتاهتری تکرار شود.

پس از ۶۵ سالگی و در صورتی که سوابق سلامتی فرد مورد تائید پزشک قرار بگیرد نیازی به تکرار پاپ اسمیر نیست.

کولپوسکوپی فقط به افرادی که نتایج پاپ اسمیر  و معاینه‌ی لگن آنها مشکوک بوده باشد و یا به خانم‌هایی که تست HPV مثبت دارند پیشنهاد می‌شود و نیاز به دوره‌های تکرار سالانه ندارد.

تست پاپ اسمیر توسط پزشک زنان و یا ماما در هنگام معاینات دوره‌ای انجام می‌شود اما کولپوسکوپی باید توسط متخصص زنان و با ابزارهای تشخیصی دقیق انجام شود. به همین علت معمولاُ هزینه‌ی انجام کولپوسکوپی بیشتر است.

کولپوسکوپی بهتر است یا تست پاپ اسمیر؟

پاسخ به این سوال با توجه به علائمی که بیمار دارد، نتایج آزمایش‌های قبلی و تشخیص پزشک بستگی دارد. همان طور که اشاره کردیم تست پاپ اسمیر یک ازمایش غربالگری است که باید به صورت دوره‌ای انجام شود اما کولپوسکوپی فقط در مواردی که علائم مشکوک وجود دارد و یا نتایج آزمایش‌های قبلی یافته‌های غیرطبیعی را نشان داده است توصیه می‌شود.

به طور کلی نتایج کولپوسکوپی از دقت بالاتری برخوردار هستند و در موارد حساس توصیه می‌شود که کولپوسکوپی انجام شود. اما اگر بیمار هیچ گونه علائم مشکوکی ندارد و نتایج آزمایش‌های پیشین همگی طبیعی بوده است انجام تست پاپ اسمیر روش مناسب‌تری برای بررسی وضعیت سلامت دهانه‌ی رحم و دستگاه تناسلی او است.

در انتها این نکته را به یاد داشته باشید پزشک متخصص زنان تنها فردی است که می‌تواند در مورد انتخاب آزمایش پاپ اسمیر و یا کولپوسکوپی تصمیم بگیرد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *