عفونت بعد از لابیاپلاستی

با عفونت بعد از لابیاپلاستی چه کنیم؟

آیا بعد از لابیاپلاستی دچار عفونت می شویم؟ عفونت بعد از لابیاپلاستی را چگونه میتوان درمان کرد؟!

در واقع عفونت بعد از لابیاپلاستی یکی از عوارض احتمالی آن است که با رعایت نکات و دستورالعمل های ضروری از جانب جراح و بیمار می توان تا حد بسیار زیادی از بروز آن جلوگیری کرد. لابیاپلاستی یکی از جراحی‌های کم تهاجمی است که به صورت سرپایی قابل انجام می‌باشد. با این وجود مانند تمام مداخلات و جراحی‌ها ممکن است با عوارضی همراه باشد. یکی از عوارض پس از لابیاپلاستی که ممکن است منجر به ایجاد مشکلات جدی برای بیمار شود عفونت پس از جراحی می‌باشد. در ادامه‌ی این مقاله توضیحاتی در مورد علل، نشانه‌ها، پیشگیری و درمان عفونت پس از جراحی لابیاپلاستی ارائه خواهیم کرد.

عفونت بعد از لابیاپلاستی

علت عفونت پس از لابیاپلاستی

عفونت پس از جراحی لابیاپلاستی بسیار نادر می‌باشد. با مصرف انواع داروهای آنتی بیوتیک پیش از جراحی و در روزهای اول پس از جراحی احتمال بسیار کمی برای ابتلا به عفونت‌های باکتریایی وجود دارد. با این وجود بیشتر عفونت‌هایی که پس از لابیاپلاستی مشاهده می‌شود به دلیل عفونت‌های مخمری و واژینور باکتریایی می‌باشد. 

مصرف آنتی بیوتیک پس از جراحی و از بین رفتن باکتری‌های طبیعی در ناحیه واژن می‌تواند ناحیه تناسلی را مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی و یا تغییر باکتری‌های واژن نماید.

خانم‌هایی که سابقه ابتلا به عفونت‌های قارچی را در گذشته دارند باید این موضوع را به جراح خود اطلاع دهند تا پیش از جراحی با مصرف داروهای ضد قارچ و پروبیوتیک از ایجاد این نوع از عفونت‌ها جلوگیری شود.

آیا میدانید که انتخاب بهترین جراح لابیاپلاستی یکی از عوامل مهم در پیشگیری از بروز
عفونت بعد از لابیا پلاستی است؟

علائم عفونت پس از لابیاپلاستی

برخی از مهمترین علائم عفونت که باید به آنها دقت داشته باشید عبارتند از:

  • التهاب و تورم: التهاب و تورم در روزهای اول پس از لابیاپلاستی طبیعی می‌باشد اما میزان التهاب باید به مرور کاهش بیابد، در صورتی که چند روز پس از جراحی میزان تورم و عفونت در محل برش‌ها افزایش یافت می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد.
  • قرمزی: هر گونه تغییر رنگ غیرطبیعی ناحیه تناسلی مانند کبود شدن، قرمزی و سایر موارد می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد.
  • درد: میزان درد پس از لابیاپلاستی معمولاً با مصرف مسکن‌ها قابل کنترل می‌باشد و به مرور کاهش می‌یابد در صورتی درد با مصرف مسکن‌ها بهبود نمی‌یابد و به تدریج افزایش بیابد به عنوان نشانه‌ای از عفونت باید به سرعت تحت بررسی قرار بگیرد.
  • خروج ترشحاتی به رنگ زرد، سبز و یا کدر از محل برش‌ها
  • تب: تب بالای ۳۸ درجه در روزهای اول پس از جراحی لابیاپلاستی به عنوان یکی از علائم عفونت باید در اولین فرصت تحت بررسی قرار بگیرد.

پیشگیری از عفونت پس از لابیاپلاستی

پس از پایان جراحی لابیاپلاستی پزشک به شما دستورالعمل‌هایی را ارائه می‌دهد، با رعایت تمام نکات این دستورالعمل‌ها می‌توانید از ایجاد هرگونه عفونت جلوگیری نمائید. برخی از مهمترین این نکات عبارت اند از:

  • خشک نگه داشتن محل جراحی: پس از دفع ادرار و مدفوع ناحیه تناسلی را به خوبی بشویید و سپس با استفاده از دستمال و یا حوله‌های تمیز ناحیه  تناسلی خارجی را به طور کامل خشک نمائید.
  • ممکن است در طی روزهای اول پس از جراحی پانسمان‌هایی در محل جراحی قرار داده شود، این پانسمان‌ها را به موقع تعویض نمائید تا از ایجاد هرگونه عفونت جلوگیری شود.
  • از مالش دادن و یا شستشوی زیاد ناحیه تناسلی خودداری نمائید. هر گونه ضربه و فشار به ناحیه تناسلی خارجی می‌تواند موجب باز شدن بخیه‌ها و یا عفونت شود.
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری نمائید. لباس‌های تنگ موجب فشار به محل برش‌ها شده و همچنین از ورود هوا به ناحیه تناسلی خودداری می‌نماید در نتیجه ممکن است با عفونت مواجه شوید.
  • استفاده از سرم ضدعفونی کننده و یا محلول‌های شستشو که پزشک تجویز نموده جهت شستشوی روزانه ضروری می‌باشد.
  • داروهای آنتی بیوتیک خوراکی و یا پمادهای آنتی بیوتیک تجویز شده را طبق دستورالعمل ارائه شده در زمان مقرر مصرف نمائید و دوره‌ی درمان را تکمیل نمائید.
  • پس از ۲۴ الی ۴۸ ساعت می‌توانید به صورت سرپایی دوش بگیرید اما تا زمان بهبودی کامل از نشستن در وان حمام، استخر، سونا، دریا و …. خودداری نمائید.

درمان عفونت پس از لابیاپلاستی

در صورتی که تمام مراقبت های بعد از لابیاپلاستی به درستی انجام شود ایجاد هرگونه عفونت باکتریایی بعید می‌باشد. در صورت بروز هرگونه عفونت باکتریایی می‌توان با مصرف داروهای آنتی بیوتیک خوراکی، تزریقی و یا پمادهای آنتی بیوتیک به درمان این عارضه پرداخت.

مصرف پروبیوتیک‌ها می‌تواند در پیشگیری از عفونت‌های قارچی مفید باشد. در صورت ابتلا به عفونت‌های قارچی نیز می‌توان با مصرف یک دوز داروی خوراکی ضد قارچ (فلوکونازول) به درمان این عفونت پرداخت.

به طور کلی عفونت پس از لابیاپلاستی یک عارضه‌ی نادر می‌باشد که تنها در درصد کمی از بیماران ممکن است اتفاق بیفتد، با این وجود با شناسایی علائم عفونت می‌توانید در مراحل اولیه این عارضه را شناسایی نمائید و با مراجعه به موقع به جراح از گسترش و شدت یافتن عوارض بعدی جلوگیری نمائید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *